..:: ENVER DANACI ::.. - BEYZBOL-SOFTBOL
..:: SAYFALARIM ::..

 


                                                             

BEYZBOL-SOFTBOL


   Genellikle ABD'nin ulusal oyunu olarak kabul edilen bir takım sporudur. At derisiyle kaplı küçük bir top, bir tahta sopa ve deri eldivenlerle oynanır.

     9’ar kişilik iki takım arasında oynanır. Topla oynanan diğer sporlardan farkı; takımların sırayla sayı atmaları ve devrelerin zamana göre değil,oyunda çıkartılan (aut olan) oyuncu sayısına göre belirlenmesidir. Maç 9 devreden oluşur. Maç berabere bitmez uzatılır.



 

TEMEL BİLGİLER
 
Topun Ağırlığı: 150 gr.
Kaleler Arası: 27.4 m.
1. ve 3. kale arası: 38 m. 
4 Ball-----1 kale ilerlenir
3 Strike--Vurucu (aut) eleme
 3 eleme sonucunda hücum-savunma değişir.
 
OYUN ALANI
      Üç metre yüksekliğinde bir çitle çevrili olan beyzbol alanında iç alan, dış alan ve ceza alanı bulunur. İç alan, kenarları 27'şer metre olan bir karedir. Karenin kale adı verilen dört köşesinden biri sayı kalesidir. Kaleler sağdan sola doğru birinci, ikinci ve üçüncü kale olarak adlandırılır. İç alanın ortasında, sayı kalesinden 18 metre uzakta fırlatıcı tümseği vardır.
 
     Sayı kalesinde beyaz plastikten beş yüzlü bir plaka, öbür kalelerde küçük branda yas­tıklar bulunur. İç alanın sayı kalesinde kesi­şen iki kenarı ve bunların uzantısı, ceza çizgisi adını alır. Bu iki ceza çizgisi arasında kalan alanın iç alandan öteye uzanan bölümü dış alan, ceza çizgileri ile çevre çitleri arasındaki alan da ceza alanıdır. İç alanın boyutları kesin kurallarla belirlenmiştir ama, dış alan ve ceza alanının büyüklüğü farklılık gösterir. Genellik­le ceza çizgilerinin uzunluğu 100 metreden, dış alanın sayı kalesine en uzak noktasının uzaklığı 123 metreden az olamaz. Kalelerin, fırlatma tümseğinin ve kaleler arasındaki yolların dışın­daki alan çimle kaplıdır.
 
 
 
MEVKİLER

1)      Atıcı    (Pitcher)
2)    Tutucu (Catcher)
3)    1.kaleci (1st Baseman)
4)    2.kaleci (2rd Baseman)
5)    3.kaleci (3rd Baseman)
6)    Shortstop
7)    Sol dış saha oyuncusu (Leftfielder)
8)    Orta dış saha oyuncusu(Centerfielder)
9)    Sağ dış saha oyuncusu (Rightfielder)
 


Malzemeler

    Oyunda kullanılan top; mantar, kauçuk ya da benzer bir malzemenin etrafına sarılmış pamuk ipliğinin iki şerit halinde inek ya da at derisi ile kaplanıp sıkıca dikilmesiyle elde edilen küresel bir toptur. Topun ağırlığı 5 ons (1 kg=35,27 ons) ve çevresi 9 inç olmalıdır. Oyunda kullanılan sopa en kalın yeri 2.75 inç'i, uzunluğu da 42 inç'i geçmeyen pürüzsüz ve yuvarlak tek parça ahşaptan yapılacaktır.
      
Oyunu, her biri bir kale çevresinde bulunan dört hakem yönetir. Oyuncular vücudu saran bir forma, kalın çoraplar ve çivili özel ayakka­bılar giyer, koruyucu başlık takarlar. Çim olmayan yapay yüzeyli alanlarda lastik ayak­kabı giyilir.

 
VURUŞ ŞEKLİ
 
1)      Rahat pozisyonda ayaklar omuz genişliğinde açık, dizlerden bükülü
2)    Sopa ana kalenin sol tarafına konularak pozisyon alınır.
3)    Sol el alttan sağ el üstten ilk önce parmaklar sonra avuç içi olmak üzere sopa kavranır.
4)    Sopa sağ omuza getirilerek 45 derece eğiliyoruz
5)    Vuruş yapılırken ilk önce eller topa yaklaşıyor, kalçadan dönülüp baş sol omuzdan sağ omuza çevriliyor.
6)    Vuruş yapıldığında kollar Power V denilen pozisyonu alıyor. Yani kollar gergin, kesmeden sopayı savuruyor ve sopa sol omuza geliyor ve yere bırakılıyor.
7)    Tüm vuruş boyunca gözler toptan ayrılmıyor.
 
 
 
 
STRİKE ZONE (VURUŞ BÖLGESİ)
 
        Başlangıç kalesi üzerinde ve yaklaşık olarak vücudun “göğüs hizası ile dizleri arasındaki” alana denir. Hayali bir dikdörtgendir.

 
En iyi vuruş şekli paralel ya da alttan atma (bunt) vuruş tekniğidir.
 
BANK VURUŞ ŞEKLİ
 
1. Kaleyi kapmak için atılır. Çizgiye yakın olmalıdır.
 
ATIŞ ŞEKLİ
 
1)    Sağ el sol avucun içinde ayaklar bitişik
2)    Sol ayak geriye sağ ayak öne
3)    Sol ayak havada 90 derece
4)    Yay çek (kollar açılıyor,top sağ elde)
5)    Hedefe atış arkadaki ayak (sağ ayak) 1-2 sn sonra önde
 
Vurucu 2 Strike’ den sonra 3. Strike’ de koşu yapılır.
 
 
OYUNUN AMACI
 
          Hakemin “oyna” komutuyla maç başlar. Maçın başladığı andan itibaren hücum takımının asıl amacı, vurucuların topa vurarak sayı yapmaları, savunma takımının asıl amacı da rakip oyuncuları oyun dışı bırakarak (aut yaparak) hem sayı yapmalarını engellemek hem de devreyi bitirmektir.
DEVRENİN BİTİRİLMESİ
 
   Eğer defans (savunma) takımı, rakip takımdan üç oyuncuyu out yapabilirse, takımlar yer değişirler. Buna, bir “yarım devre” denir. Bu durumda maçın başında defans (savunma) takımı olan takım ikinci yarım devrede ofans (hücum) takımı olur ve sayı kazanmaya çalışır. Dolayısıyla, maça ofans (hücum) takımı olarak başlayan misafir takım da defans (savunma) takımı olarak sahadaki yerini alır ve rakip takımın sayı yapmasını engellemeye çalışır. İlk “yarı devrede” olduğu gibi, eğer savunma takımı, hücum takımının üç oyuncusunu out yaparak (oyun dışı bırakarak) yarı devreyi bitirmeye çalışır. Savunma takımının ikinci yarı devreyi bitirmesi durumunda takımlar tekrar yer değiştirirler. Artık, maçın başındaki duruma dönülmüştür. Buna bir “devre” denir. Beyzbol maçları 9 devreden oluşur. ancak, eğer takımlardan bir tanesi yedinci devrede ofans görevini tamamladığında (vuruşlarını) 10 sayı gerideyse, maç bu anda sona erer.


OFANS (HÜCUM) TAKIMININ SAYI YAPMASI
 
Kale Koşusu: Vurucu, atıcının attığı topa vurmaya çalışır. Eğer vurucu geçerli bir vuruş yaparsa bu andan sonraki adı “vurucu-koşucu” olur. Bundan sonra bu oyunun amacı; sırasıyla 1.-2.-3. kalelere ve en sonda home base’e (başlangıç kalesi) dokunarak sayı yapmaktır. Bu şekilde  koşusunu tamamlayan bir koşucu takımına 1 sayı kazandırır.
 
BEYZBOL-SOFTBOL FARKI
 
1)      Atış şekli (Softbol’da alttan)
2)    Softbol’da kaleden açılmalarda ayağın biri kalede olacak.

Özel Beceriler

        
Beyzbola yeni başlayan biri için alanda yer seçimi, sağ elini mi, yoksa sol elini mi kullanıldığına bağlıdır. Eğer topu sağ eliyle atıyorsa, alandaki dokuz görevden herhangi birini yapması için bir engel yoktur. Ama solaksa, atıcı, birinci kale bekçisi ya da dış alan oyuncusu olması daha uygundur. Daha geniş bir alanı denetleyen kısa top yakalayıcısı, ikinci kale bekçisi ve dış alan oyuncuları için en önemli özellik hızlılıktır. İç alan oyuncularının hem çevik, hem de topu yakalamakta usta olmaları gerekir. Tüm oyuncuların ise güçlü kollara gereksinimi vardır.
İyi bir atıcı, topu ender olarak "ortaya" atar; hemen her zaman vuruş alanının köşelerine göndermeye çalışır. Her fırlatmayı aynı hareketle yapmak büyük önem taşır. Atıcı topu olabildiğince omzu ve bedeniyle fırlatmalıdır. Tüm yükü kollarına yüklememelidir.
Tutucu güçlü kollara sahip olması, topu ustalıkla yakalayabilmesi gerekir. Tutucunun önemli bir görevi de, rakip takımın vurucusunu inceleyerek, onun zayıf yanlarını keşfetmektir.
Çeşitli düzeylerdeki beyzbol liglerinde gençlere usta eğiticiler denetiminde oyunu öğrenme ve yeteneklerini geliştirme olanağı verilir. Birçok ünlü beyzbol oyuncusu, oyunculuk yaşamlarına küçük yaşta bu liglerde başlamıştır.
Küçük lig beyzbolu 9-12 yaşlarındaki çocukların kendi beden ölçüleri ve güçleanne uygun koşullarda oynayabilecekleri, boyutları küçültülmüş beyzboldur. Donanımı, oynanan devre sayısı, alanın boyutları ve kaleler arasındaki uzaklık normal beyzboldan farklıdır.
 
TERİMLER
 
Home Base: Başlangıç Kalesi
Homerun: Eve Koşu- Top tribüne giderse “1 sayı”
Grandslam: En büyük homerun “4sayı”
Hofboal: Top sopaya çarpar dışarı çıkarsa
Stans: Topa vuruş pozisyonu
Grip: Sopanın tutuluşu
Hill: Kale kapmaca
Botter: Vurucu
Fly Out:Eğer bir vurucunun yaptığı geçerli vuruş sonunda, vurmuş olduğu top yere düşmeden önce havada yakalanırsa, vurucu out olur.
Base on balls: Bir atıcının bir vurucuya dört “ball” atması durumunda vurucu, vuruş yapmasına gerek kalmadan birinci kaleye ilerleme hakkı kazanır. Buna “yürüme” ya da base-on-balls adı verilir.
İnfield: İçsaha
Outfield: Dışsaha
Tag out:Dokunarak yapılan out
Force out: Zorlama sonucu out
Fly out: Uçan out
Stealing: Kale çalma


Bugün senle birlikte 4 ziyaretçim oldu...
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol